miércoles, 17 de junio de 2015

"VAIG SORTIR MÉS CATALANA QUE QUAN VAIG ENTRAR"


   Per celebrar el 60è aniversari de l'escola, hem decidit mirar enrere per recordar els orígens del Roig-Tesàlia. S'han produïot desenes de canvis: pensem diferent, tenim accés a més eines d'aprenentatge i existeixen nous mitjans de comunicació. Coses que ara trobem essencials no existien abans.
    Per informar-nos millor, entrevistem a una exalumna de l'escola: Violant Aguliar. Va estar-hi set anys fins a vuitè d'EGB. Estudià filosofia i actualment treballa d'auxiliar administrativa. té una filla, la Laia. També té una germana, la Laura, que va anar al Roig-Tesàlia.
      
- Com et dius?
Violant. Yolanda quan anava al Roig, però me'l vaig traduir al català.
    
- Per què te'l vas traduir?
Perquè quan era petita em va agafar "la vena catalanista" i em vaig canviar el nom a català. El meu pare va aprofitar i se'l va canviar a Joan.

- Quants anys tens?
46.

- On vius?
Al barri de Sant Andreu.

- Tens fills?
Si, una filla, la Laia.

- De què treballes?
Sóc auxiliar administrativa. 
- Quants anys tenies quan vas entrar a l'escola?
Tenia 6 anys.

- Com vas conèixer l'escola?
Era del barri, estava just sobre casa meva.

- Què n'opinaves tu? I els teus pares?
Els meus pares estave molt convençuts perquè era un centre molt familiar.

- Quin era el sistema educatiu?
Hi havia educació infantil, E.G.B. i B.U.P.

- Portàveu uniforme?
Les noies el portàvem blau-cel, i els nois a ratlles, a part de la bata.

- En quin idioma estudiàveu?
En català i castellà.

- Quines assignatures feieu?
Història, català, castellà, plàstica, religió, naturals, matemàtiques, francès, música i gimnàstica, si no me'n deixo alguna.

- Què en destacaries de cada una?
Tot era normal, potser matemàtiques era diferent perquè a part del llibre, teníem llibretes petites amb nivells diferents.

- Explica'm quin era el plantejament de l'escola, normes, tasques, i quines conseqüències n'hi havia?
Teníem uns quaderns d'activitats que m'agradavenm molt. Quan l'acabàvem, anàvem al despaitx del director Roig i ens el revisava. Si el fèiem bé, ens donava el següent, sinó, el repetíem. No vaig rebre molts càstigs, en recordo algun com no anar al pati o quedar-te després dels horaris obligats.

- Quina diferència hi havia respecte les altres escoles?
Era una escola familiar, de barri, aquestes eren les principals diferències.

- Per què vas venir a aquesta escola?
Perquè la tenia al costat, i a més, ja tenia familiars allà.

- Com era l'edifici?
Era un edifici amb diferents aules. Petit comparat amb els altres. També hi havia un pati.

- Què era el que més t'agradava?
M'agradava tot en general: els professors, com ensenyaven...

- Quin horari feies?
L'horari era de dilluns a divendres, de 9 a 13, i de 15 a 18.

- Recordes alguns professors?
El senyor Roig, la senyoreta Mercè, la Montse i el senyor Domínguez.

- Amb quants anys vas marxar? Per què?
Als 13 anys. A l'acabar E.G.B. Preferien una escola pública.

- Què et va marcar?
Potser vaig sortir més catalana que quan vaig entrar. També recordo molt bé el dia en què el senyor Roig va morir, vam sortir tots al pati a cantar la cançó dels Adéus.

- Quin nivell vas assolir?
Era una noia que estudiava molt, així que teni un bon nivell. Me'n vaig anar de l'escola a 6è d'E.G.B.

- Què canviaries i què no?
Conservaria el vincle i milloraria l'edifici, el faria més gran o, almenys el de fa temps. I l'ensenyament, més nivell.

- Per què?
El principal d'una escola és estar content i això sí que ho tenia. Però quan vaig canviar-me d'escola, vaig notar una diferència a l'hora de tenir coneixements. Sobre les instal·lacions... En faltaven.

- Quins canvis has vist a l'escola?
Fa temps que no passo per allà, però s'ha ampliat, crec. I evidentment, ara és tot més modern.

- Per què no portes els fills a aquesta escola?
Perquè visc en un altre barri.

- Tens alguna anèdota?
M'enrecordo que cada any anàvem d'excurció a Cardedeu, perquè era la segona residència del senyor Roig, sinó recordo malament. També celebravem el seu aniversari fent una xocolatada.

- Com era el barri? Quins canvis has vist? Fèieu activitats relacionades amb el barri?
El barri era molt diferent, no tenia els parcs d'ara, ni tantes botigues, ni restaurants. Era més comercial i no havia ni la meitat de tràfic que hi ha ara.

- Segueixes en contacte amb excompanys?
Mantenia contactes abans, però fa temps que ja no. Només amb la meva millor amiga que precisament la vaig conèixer aquí.

- És cert que els anys que es passen a l'escola són els millors anys de les nostres vides?
Sí que es passen a l'escola. En el meu cas va ser a B.U.P. i C.O.U, no aquí. Però no et pensis que el Roig no m'ho passava bé!


     Després de finalitzar l'entrevista, vam ser capaços d'imaginar un Roig-Tesàlia del passat que ens semblava completament nou. Hem pogut viatjar cap enrere i veure els canvis que s'han produït per tal de conèixer els orígens de l'escola.


No hay comentarios:

Publicar un comentario